Sunday, November 18, 2007

Λόγια που άφησαν εποχή


Τι είναι άραγε αυτό που κάνει μια ταινία να ξεχωρίζει; Η λάμψη των πρωταγωνιστών της; Το δυνατό σενάριο; Η καλή σκηνοθεσία; Η μουσική επένδυση; Η φωτογραφία; Οι ζωηροί διάλογοι; ΄Η μήπως οι εμπνευσμένες ατάκες; Πιθανότατα όλα αυτά μαζί. Το Ινστιτούτο του Αμερικανικού Κινηματογράφου (ΑFI), ωστόσο, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στη δύναμη που έχουν οι κινηματογραφικές ατάκες τις αξιολόγησε, τις βαθμολόγησε μέσα από ψηφοφορία μεταξύ 1.500 σκηνοθετών, ηθοποιών, κριτικών και άλλων επαγγελματιών του Χόλιγουντ και έφτιαξε το 2005 μια λίστα με τις 100 καλύτερες από αυτές στον αμερικανικό σινεμά.
Πρώτη στη συγκεκριμένη ψηφοφορία αναδείχτηκε η φράση "Frankly, my dear, I don't give a damn," που ειπώθηκε από τον Κλαρκ Γκέιμπλ στο επικό έργο του αμερικανικού εμφύλιου, "Οσα παίρνει ο άνεμος".

Παρακάτω παραθέτω τις 10 κορυφαίες ατάκες στην ιστορία του κινηματογράφου όπως αξιολογήθηκαν από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου:

Νο 1: "Frankly, my dear, I don't give a damn."
Στο Νο 1 μια κλασική ατάκα από μια κλασική ταινία. Το "Οσα παίρνει ο άνεμος" γυρίστηκε από τον Βίκτορ Φλέμινγκ το 1939, βασισμένο στη ομώνυμη νουβέλα της Μάργκαρετ Μίτσελ. Eνας έρωτας στα χρόνια του αμερικανικού εμφύλιου στην ταινία που έγραψε εποχή και θεωρείται Νο 4 στη λίστα με τις 100 καλύτερες ταινίες του Αμερικανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου. Η αγαπημένη φίλη της Σκάρλετ Ο΄ Χάρα (Βίβιαν Λι), Μέλανι πεθαίνει και ο σύζυγός της, Ασλεϊ. βγαίνει από το δωμάτιο ξεσπώντας σε λυγμούς για το χαμό της.

Η Σκάρλετ συνειδητοποιεί πως ο άνδρας που υπήρξε ο παιδικός της έρωτας ήταν ταγμένος από την αρχή στην γυναίκα του και δεν ένοιωσε ποτέ τίποτα για εκείνη. Γυρίζει στο σπίτι και βρίσκει τον σύζυγό της, Ρετ Μπάτλερ (Κλαρκ Γκέιμπλ) να πακετάρει τα πράγματά του για να φύγει, αφού θεωρεί πως είναι πολύ αργά για να σωθεί ο γάμος τους. Τον ικετεύει να μείνει, λέγοντάς του πως συνειδητοποίησε πως αυτόν αγαπά. Εκείνος της απαντά πως η αδικοχαμένη κόρη τους Μπόνι ήταν ο μόνος λόγος για τον οποίο πίστευε ότι υπάρχει η δυνατότητα να ζήσουν ευτυχισμένοι και τώρα που εκείνη "έφυγε", χάθηκε και η ευκαιρία που είχαν οι δυο τους. Καθώς φτάνει στην πόρτα, η Σκάρλετ τον ικετεύει να μείνει λέγοντάς του: "Aν φύγεις τι θα απογίνω; Τι θα κάνω;" και εκείνος απαντά: "Frankly my dear, i don' t give a damn". ("Ειλικρινά αγαπητή μου δεν δίνω δεκάρα").



No 2: "I 'll make him an offer he can't refuse."
Νο 3 στην λίστα των 100 καλύτερων του Αμερικανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου, αλλά Νο 2 στη λίστα με τις καλύτερες ατάκες. Ο "Νονός" του Φράνσις Φορντ Κόπολα με την εκπληκτική μουσική του Νίνο Ρότα, που γυρίστηκε το 1972 και πραγματεύεται τα έργα και τις ημέρες της μαφιόζικης οικογένειας Κορλεόνε κυριαρχείται από την επιβλητική μορφή του Μάρλον Μπράντο ως Δον Βίτο Κορλεόνε.

Η σκηνή διαδραματίζεται στο γάμο της κόρης του Αρχινονού, όπου ανάμεσα στους καλεσμένους βρίσκεται και ο διάσημος τραγουδιστής Τζόνι Φοντέιν, βαφτισιμιός του Δον Βίτο, που ήρθε από το Χόλιγουντ για να ζητήσει από τον νονό του να τον βοηθήσει να πάρει ένα ρόλο που θα απογειώσει την καριέρα του. Ο Τζακ Ουόλτζ ο επικεφαλής του στούντιο δεν δίνει τον ρόλο στον Φοντέιν και ο Δον Κορλεόνε καθησυχάζει τον βαφτισιμιό του πως θα του κάνει μια προσφορά που δεν θα μπορεί να την αρνηθεί: "I'll make him an offer he can't refuse." Ο Δον Βίτο στέλνει τον Τομ Χέιγκεν, "consigliere" της οικογένειας να διευθετήσει το πρόβλημα, αλλά ο Ουόλτζ αρνείται θυμωμένα λέγοντάς του πως παρόλο που ο Φοντέιν είναι τέλειος για το ρόλο δεν θα του τον δώσει επειδή ξελόγιασε μια νεαρή στάρλετ που ήταν ευνοούμενή του (του Ουόλτζ). Το επόμενο πρωί ο Ουόλτζ ξυπνά και βρίσκει δίπλα του στο κρεβάτι του το κεφάλι του αγαπημένου του αλόγου, ενός εξαιρετικού επιβήτορα. Και βέβαια ενδίδει...





No 3: "You don't understand! I coulda had class. I coulda been a contender. I could've been somebody, instead of a bum, which is what I am.
Μάρλον Μπράντο και στο Νο 3 αυτή τη φορά από την ταινία "On The Waterfront"
("Το λιμάνι της αγωνίας") του Ελία Καζάν. Γυρισμένη το 1954, ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών, αφού ο γνωστός για τις στενές σχέσεις του με τον μακαρθισμό σκηνοθέτης θεωρήθηκε πως έπληξε σκόπιμα τα σωματεία των λιμενεργατών παρουσιάζοντας τους ηγέτες τους ως μαφιόζους.
Ο Μπράντο υποδύεται τον Τέρι Μαλόι, έναν πρώην πυγμάχο και νυν φορτοεκφορτωτή που όταν συνειδητοποιεί πως ο συνδικαλιστικός φορέας του έχει σχέσεις με το οργανωμένο έγκλημα εμφανίζεται στην αρμόδια κρατική επιτροπή και "καρφώνει" τους επικεφαλής. Στη συγκεκριμένη σκηνή παραπονιέται στον αδερφό του Τσάρλι (Ροντ Στάιγκερ) ότι έπρεπε να τον είχε φροντίσει λίγο παραπάνω. Εκείνος του λέει πως του είχε δώσει χρήματα και ο Τέρι (Μάρλον) του απαντά: "You don't understand! I coulda had class. I coulda been a contender. I could've been somebody, instead of a bum, which is what I am." ("Δεν καταλαβαίνεις, θα μπορούσα να έχω ποιότητα. Θα μπορούσα να είμαι αγωνιστής. Θα μπορούσα να είμαι κάποιος, αντί για τον αλήτη που είμαι τώρα").





No 4: "Toto, I've got a feeling we're not in Kansas anymore."
Στο Νο 4 μια ατάκα από το μιούζικαλ "Ο Μάγος του Οζ" ένα πολύχρωμο παραμύθι που γυρίστηκε το 1939 από τον Βίκτορ Φλέμινγκ την ίδια χρονιά που σκηνοθέτησε και το "Οσα παίρνει ο άνεμος".
Η μικρή Ντόροθι Γκέιλ (την υποδύεται η ηθοποιός Τζούντι Γκάρλαντ, μητέρα της Λάιζα Μινέλι) ονειρεύεται κάποια στιγμή να ταξιδέψει πέρα από το ουράνιο τόξο και τα στενά όρια του Κάνσας, αφήνοντας πίσω την ασπρόμαυρη ζωή της και το όνειρό της γίνεται πραγματικότητα όταν ένας ανεμοστρόβιλος παίρνει το σπίτι της, εκείνη και τον σκύλο της Τότο μακριά, σε μια μαγική χώρα, την χώρα του Οζ. Καθώς το σπίτι της προσγειώνεται σε μια περιοχή γεμάτη χρώματα (η ταινία ξεκινά ασπρόμαυρη και γίνεται έγχρωμη μόλις η Ντόροθι "πατά" το πόδι της στη χώρα του Οζ), η Ντόροθι παίρνει αγκαλιά τον Τότο και καθώς περιεργάζεται το χώρο γύρω της, λίγο φοβισμένη του λέει: "Toto, I've got a feeling we're not in Kansas anymore." ("Τότο, έχω την αίσθηση ότι δεν είμαστε πια στο Κάνσας").




No 5:"Here's looking at you, kid."
Στο Νο 5 μια ατάκα από την ταινία που βρίσκεται στην 2η θέση ανάμεσα στις 100 καλύτερες σύμφωνα με τη λίστα του ΑFI. Πρόκειται για την ταινία "Καζαμπλάνκα" που γυρίστηκε το 1942 από τον Μάικλ Κέρτιζ και κατέχει τις περισσότερες θέσεις, συνολικά 6 στη λίστα με τις καλύτερες ατάκες. Περιέργως εδώ δεν βρίσκεται η πιο γνωστή από αυτές, το "we' ll always have Paris", που πάντως ακούγεται στην ίδια σκηνή.

Η "Καζαμπλάνκα" έχει χαρακτηριστεί μία ταινία - σταθμός στην ιστορία του κινηματογράφου και το cool ύφος του Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ αποτέλεσε οδηγό για πολλούς νεότερους ηθοποιούς. Περιέργως, ούτε αυτός ούτε η συμπρωταγωνίστριά του, Ινγκριντ Μπέργκμαν, είχαν σε ιδιαίτερη εκτίμηση την συγκεκριμένη ταινία και αρκετά χρόνια μετά δεν την υπολόγιζαν ανάμεσα στις αγαπημένες τους ενώ είναι χαρακτηριστικό πως κανείς από τους δύο δεν υπήρξε η πρώτη επιλογή για το ρόλο. Η υπόθεση αφορά έναν εξόριστο Αμερικανό, ιδιοκτήτη νυχτερινού κέντρου, στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου που συναντά στην Καζαμπλάνκα την παλιά του αγάπη, η οποία φτάνει εκεί με τον σύζυγό της, έναν ηγέτη της τσεχικής αντίστασης που καταζητείται από τους Ναζί. Η ατάκα που έμεινε στην ιστορία ανήκει στο φινάλε της ταινίας, στη σκηνή του αποχωρισμού, στο κοντινό πλάνο όπου οι δύο πρωταγωνιστές συζητούν μέσα στην ομίχλη. Ο Ρικ Μπλέιν (Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ) πείθει την πρώην ερωμένη του, Ιλσα Λουντ (Ινγκριντ Μπέργκμαν) να επιβιβαστεί στο αεροπλάνο για τη Λισσαβώνα μαζί με τον σύζυγό της, λέγοντάς της πως θα μετάνοιωνε αν έμενε. "Ισως όχι τώρα, ίσως όχι αύριο, αλλά σύντομα και για όλη την υπόλοιπη ζωή σου. Θα έχουμε πάντα το Παρίσι". "Maybe not today. Maybe not tomorrow, but soon and for the rest of your life. We ΄ll always have Paris" της λέει ικαι καταλήγει αγγίζοντας
το δακρυσμένο πρόσωπό της, καθώς εκείνη προσπαθεί να χαμογελάσει: "Here's looking at you, kid."




No 6: "Go ahead, make my day."
Στο Νο 6 μια φράση κλασική που έχουν χρησιμοποιήσει οι περισσότεροι από εμάς σε κάποια φάση της ζωής μας. Από την ταινία Sudden Impact ("Bρώμικος Χάρρυ"), την 4η στη σειρά των ταινιών "Dirty Harry" που γυρίστηκε το 1983 και σκηνοθετήθηκε από τον ίδιο τον πρωταγωνιστή της, τον Κλιντ Ιστγουντ, ο οποίος ως επιθεωρητής Κάλαχαν προσπαθεί να διαλευκάνει μια σειρά φόνων και να φτάσει στο δράστη.

Στη συγκεκριμένη σκηνή ο Χάρυ πηγαίνει στο συνηθισμένο του καφέ για να παραγγείλλει τον συνηθισμένο του black coffee. H σερβιτόρα που κάποιοι τύποι στο μαγαζί της έχουν φανεί ύποπτοι, προσπαθεί να του αποσπάσει την προσοχή ρίχνοντας στον καφέ του τεράστιες ποσότητες ζάχαρης, αλλά εκείνος απασχολημένος με την εφημερίδα που διαβάζει δεν το αντιλαμβάνεται. Με τον καφέ στο χέρι βγαίνει από το μαγαζί, αλλά μόλις πίνει μια γουλιά φτύνει τον καφέ αηδιασμένος. Επιστρέφοντας προς το μαγαζί για να διαμαρτυρηθεί βλέπει πως έχει τοποθετηθεί η πινακίδα "κλειστόν". Μέσα στο χώρο διαδραματίζεται μια ληστεία που ο Χάρυ την σταματάει καθώς μπαίνει από την πίσω πόρτα και πυροβολεί τον ένα μετά τον άλλο τους ληστές. Ο ένας που απομένει σε μια απέλπιδα προσπάθεια να γλιτώσει συλλαμβάνει όμηρο τη σερβιτόρα απειλώντας να την σκοτώσει, αλλά ο Χάρυ δείχνοντάς του το περίστροφό του λέει την περίφημη φράση που έγραψε ο Τζόζεφ Σίνστον: "Go ahead, make my day."




No 7: "All right, Mr. DeMille, I'm ready for my close-up."
Στο Νο 7 μια ατάκα από την "Sunset Boulevard" ("Λεωφόρος της Δύσης"), γυρισμένη το 1950 μία από τις καλύτερες ταινίες ενός από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του Χόλιγουντ, του Μπίλι Γουάιλντερ. Η ταινία που χάρισε στην πρωταγωνίστριά της το Οσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου.πραγματεύεται την παρακμή του Χόλιγουντ, μέσα από την ζωή μιας ξεπεσμένης ηθοποιού της Νόρμα Ντέσμοντ (Γκλόρια Σουάνσον) που γνώρισε στιγμές δόξας στον βωβό κινηματογράφο αλλά ξεχάστηκε όταν αυτός έγινε ομιλών.

Η ίδια ωστόσο νομίζει ότι είναι ακόμα περιζήτητη, ζώντας σε έναν κόσμο φανταστικό, καθώς ακόμα και τα γράμματα των θαυμαστών της τα γράφει ο μπάτλερ της. Ξαφνικά μπαίνει στη ζωή της ο νεαρός Τζο Γκίλις (Γουίλιαμ Χόλντεν) που με τη σειρά του ζει στη δική του αυταπάτη πιστεύοντας ότι είναι θέμα χρόνου να αναγνωριστεί το ταλέντο του ως σεναριογράφου. Ο νεαρός παίζει το παιχνίδι της, ακόμα κι όταν η ίδια δείχνει κτητικές τάσεις απέναντί του, αλλά καταλήγει δολοφονημένος στην πισίνα της έπαυλής της στη Λεωφόρο της Δύσης, όταν αποφασίζει να την βγάλει από την πλάνη της. Η ατάκα ακούγεται στην τελευταία συγκλονιστική σκηνή της ταινίας όταν οι κάμερες των ειδήσεων έρχονται να κινηματογραφήσουν την Νόρμα Ντέσμοντ κι εκείνη πιστεύει ότι είναι το συνεργείο για το νέο της φιλμ. Κατεβαίνει αργά τη μεγάλη σκάλα του σπιτιού, βγάζοντας ένα λογύδριο για το πόσο ευτυχισμενη νοιώθει για το νέο της φιλμ και καταλήγει απευθυνόμενη προς τον Σεσίλ ντε Μιλ, με την εκπληκτική φράση: "All right, Mr DeMille, I'm ready for my close up" ("Εντάξει κύριε Ντε Μιλ, είμαι έτοιμη για το κοντινό μου").




No 8: "May the Force be with you."
Η πρώτη ταινία της πρώτης τριλογίας του Τζορτζ Λούκας, το "Star Wars, Episode IV" χάρισε στην συγκεκριμένη σειρά την ατάκα που βρίσκεται στο Νο 8 και έγινε σλόγκαν. Η ιστορία της ταινίας που γυρίστηκε το 1977 είναι γνωστή σε όλους.

Ο μακρινός Γαλαξίας, ο Λιουκ Σκαϊγουόκερ, η πριγκίπισσα Λέια, ο Χαν Σόλο, ο Ομπι-Ουάν Κενόμπι, τα ρομποτάκια, R2-D2 και C-3PO, o κακός Νταρθ Βέιντερ και η "δύναμη" και η σύγκρουση του καλού και του κακού είναι γνωστά σχεδόν σε όλους. Η συγκεκριμένη ατάκα, "May the Force be with you" ακούγεται αρκετές φορές στη διάρκεια του φιλμ, ωστόσο το AFI τη "χρεώνει" στον Χαν Σόλο (Χάρισον Φορντ) την στιγμή που ξεπροβοδίζει τον Λιουκ Σκαϊγουόκερ (Μαρκ Χάμιλ) για την αναμέτρηση με την αυτοκρατορία στη μάχη του Γιάβιν.

* Το βιντεάκι είναι από την επανέκδοση της ταινίας.




No 9: "Fasten your seatbelts. It's going to be a bumpy night."
Στο Νο 9 μια σκηνή από την ταινία "Αll about Eve" ("Ολα για την Εύα") ένα δραματικό φιλμ του 1950 σκηνοθετημένο από τον Τζόζεφ Μάνκιεβιτς που πήρε και Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Αποτελεί μια περιήγηση στον κόσμο του θεάτρου και όσα συμβαίνουν πίσω από την αυλαία. Η Μάργκο Τσάνινγκ (Μπέτι Ντέιβις) βλέπει τη νεαρή προστατευομένη της
Εύα Χάρρινγκτον (Αν Μπάξτερ) να διεισδύει σταδιακά στη ζωή της και να της κλέβει τους φίλους, τον εραστή, την καριέρα και εν τέλει την ίδια τη ζωή της, αφού η ίδια αρνήθηκε να ακούσει τις προειδοποιήσεις της καμαριέρας της, της μόνης που έχει καταλάβει τους σκοπούς της.

Η σκηνή όπου ειπώθηκε η συγκεκριμένη ατάκα διαδραματίζεται σε ένα πάρτι της Μάργκο Τσάνινγκ στο σπίτι της. Πριν έρθουν οι καλεσμένοι της, έχει προηγηθεί μια σκηνή ζηλοτυπίας με τον σύντροφό της, όταν εκείνη ισχυρίζεται πως αυτός "καλοβλέπει" την Εύα και αυτός αρνείται το γεγονός. Οταν φτάνουν οι στενοί της φίλοι "μυρίζονται" πως η ατμόσφαιρα έχει κάτι το "Μακμπεθικό" και την ρωτούν γνωρίζοντας τις "εκρήξεις" της. "Εχει τελειώσει ή μόλις άρχισε;". Τότε η Μάργκο ανεβαίνει τις σκάλες και αναφωνεί: "Fasten your seatbelts. It's going to be a bumpy night." ("Δέστε τις ζώνες ασφαλείας. θα είναι μια ταραγμένη νύχτα").

* Το βιντεάκι που βρήκα στο youtube είναι το 7ο από τα 18 μέρη της ταινίας που υπάρχει ολόκληρη ανεβασμένη στο δίκτυο. Είναι διάρκειας περίπου 10 λεπτών αλλά μη σας αποθαρρύνει το γεγονός, γιατί η ατάκα βρίσκεται μόλις στα 2 πρώτα λεπτά. Ωστόσο, όποιος αντέχει να παρακολουθήσει ένα λεπτό ακόμα θα "αποζημιωθεί" από την παρουσία σε ένα μικρό ρόλο της Μέριλιν Μονρόε σε μια από τις πρώτες της συμμετοχές σε ταινίες.




Νο 10: "You talkin' to me?"
Στο Νο 10 μια ατάκα που για τους περισσότερους άνετα διεκδικεί την πρωτιά. "You talkin' to me?" Ο ηθοποιός, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο. Η ταινία μια ταινία ορόσημο στον κινηματογράφο, ο "Taxi Driver" ("Ο Ταξιτζής") και ο σκηνοθέτης ο Μάρτιν Σκορτσέζε σε ένα φιλ που γυρίστηκε το 1976 και αναφέρεται σε έναν ταξιτζή της Νέας Υόρκης, του Τράβις Μπικλ, πρώην βετεράνο του Βιετνάμ που λαχταράει να ζήσει μια διαφορετική ζωή, αλλά δεν ξέρει τον τρόπο.
Καθώς αγνοεί τους κώδικες συμπεριφοράς με αποτέλεσμα να μην μπορεί να κερδίσει την εκτίμηση των γύρω του, αποφασίζει να αναλάβει δράση για να καθαρίσει την πόλη από τα αποβράσματα. Αγοράζει μια σειρά από πιστόλια από έναν παράνομο ντίλερ και προσπαθεί μπροστά στο καθρέφτη του σπιτιού του να μιμηθεί πρακτικές αγριάδας, τραβώντας το σβελτάδα το πιστόλι από το σημείο που το έχει προσαρμόσει στο μανίκι του μπουφάν του και απευθύνεται σε έναν άγνωστο εχθρό λέγοντάς του: "You talkin' to me?"





Λίγη ιστορία και ...πολλή στατιστική

Μπορεί το “Οσα παίρνει ο άνεμος” να κέρδισε την πρωτιά, ωστόσο η “Kαζαμπλάνκα” είναι η ταινία με τις περισσότερες ατάκες, έξι συνολικά στη λίστα του AFI. Τέσσερις από αυτές έχουν ειπωθεί από τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ: ("Here's looking at you, kid" στο Νο 5, "Louis, I think this is the beginning of a beautiful friendship" στο Νο 20, "We'll always have Paris” στο Νο 43, "Of all the gin joints in all the towns in all the world, she walks into mine" στο Νο 67), μία από την Ινγκριντ Μπέργκμαν (”Play it, Sam. Play 'As Time Goes By” στο Νο 28) και μία από τον Κλοντ Ρέινς (“Round up the usual suspects" στο Νο 32).
Ακολουθούν ισοβαθμώντας το “Oσα παίρνει ο άνεμος” και ο “Μάγος του Οζ” που έχουν συνολικά από τρεις. Το πρώτο εκτός από την ατάκα του Κλαρκ Γκέιμπλ έχει ακόμα δύο ατάκες με την Βίβιαν Λι ("As God is my witness, I'll never be hungry again" στο Νο 59
"After all, tomorrow is another day!" στο Νο 31) Το δεύτερο έχει μία ακόμα ατάκα με την Τζούντι Γκάρλαντ ("There's no place like home" στο Νο 23) και μία με την Μάργκαρετ Χάμιλτον στο ρόλο της κακιάς μάγισσας ("I'll get you, my pretty, and your little dog, too!" στο Νο 99).

Δεκατέσσερις ηθοποιοί, δέκα άνδρες και τέσσερις γυναίκες έχουν από δύο ή περισσότερες ατάκες στο Top-100. Επικεφαλής, δεν είναι άλλος από τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ με πέντε. Οι τέσσερις είναι οι προαναφερόμενες από την Καζαμπλάνκα και η πέμπτη είναι η ατάκα “The stuff that dreams are made of" από την ταινία “Το γεράκι της Μάλτας” στο Νο 14.

Ακολουθούν με 3: Mπέτι Ντέιβις, Bίβιαν Λι, Μάρλον Μπράντο, Tομ Χανκς, Ντάστιν Χόφμαν,
Aλ Πατσίνο. Από 2 έχουν: Tζέιμς Κάγκνεϊ, Σον Κόνερι, Aρνολντ Σβαρτσενέγκερ, Τσάρλτον Ιστον, Τζούντι Γκάρλαντ, Τζακ Νίκολσον και Γκλόρια Σουάνσον.

Η παλιότερη ατάκα ανήκει στην πρώτη ομιλούσα ταινία, τον “Tραγουδιστή της τζαζ” του 1927, και τον Aλ Tζόλσον, που βρίσκεται στο νούμερο 71: "Wait a minute, wait a minute. You ain't heard nothin' yet!"

H νεότερη προέρχεται από την ταινία “O Aρχοντας των Δαχτυλιδιών: Oι δύο πύργοι” στο
Nο 85, όπου ο Aντι Σέρκις, ερμηνεύοντας το Γκόλουμ, είπε το "My precious" (“Πολύτιμό μου”).

H λίστα συμπληρώνεται με την φράση του Λεονάρντο ντι Κάπριο στον “Tιτανικό” στο Νο 100: "I'm the king of the world!"

Τρεις ηθοποιοί έχουν ατάκες υποδυόμενοι τον ίδιο χαρακτήρα σε διαφορετικές ταινίες. Είναι:
* O Κλιντ Ιστγουντ ως επιθεωρητής Κάλαχαν τόσο στο προαναφερόμενο Sudden Impact στο Νο 6 της λίστας με το “Φτιάξε μου τη μέρα” όσο και στον “Bρόμικο Χάρυ” στο Νο 51 με την ατάκα: "You've got to ask yourself one question: 'Do I feel lucky?' Well, do ya, punk?".
* O Σον Κόνερι ως Τζέιμς Μποντ στην ταινία “Δόκτωρ Νο” στο Νο 22 με το περίφημο: "Bond. James Bond" και στον “Χρυσοδάκτυλο” στο Νο 90 με την ατάκα: "A martini. Shaken, not stirred."
* O Aρνολντ Σβαρτσενέγκερ στον “Eξολοθρευτή Νο 1” με το: "I'll be back" στο Νο 37
Και στον “Εξολοθρευτή Νο 2” με το: "Hasta la vista, baby" στο Νο 76.

Μόλις 4 ατάκες στις 100 αποτελούνται από μία μόλις λέξη, ή μία λέξη που επαναλαμβάνεται.
Είναι το “Rosebud” του Ορσον Ουέλς από την ταινία “Πολίτης Κέιν” στο Νο 17, το “Plastics!” από τον Γουόλτερ Μπρουκ στον “Πρωτάρη” στο Νο 41, το “Attica! Attica!” από τον Αλ Πατσίνο στη “Σκυλίσια μέρα” στο Νο 86 και το “Toga! Toga!” από τον Τζον Μπελούσι στο “Eνα τρελό τρελό θηριοτροφείο” στο Νο 82.
Τέλος, η μεγαλύτερη φράση ανήκει στην Κάθριν Χέμπορν στην ταινία “Xρυσή λίμνη” στο Νο 88 και περιλαμβάνει 40 λέξεις: "Listen to me, mister. You're my knight in shining armor. Don't you forget it. You're going to get back on that horse, and I'm going to be right behind you, holding on tight, and away we're gonna go, go, go!"


Κλείνω με αναφορά σε μερικές ακόμα δικές μου αγαπημένες ατάκες μεταξύ των 100:

No 15: "E.T. phone home." – Πατ Ουέλς – Ε.Τ.
No 25: "Show me the money!" - Κούμπα Γκούντινγκ Τζούνιορ και Τομ Κρουζ – Tζέρι Μαγκουάιρ
Νο 29: "You can 't handle the truth!" – Tζακ Νίκολσον – “Ζήτημα τιμής”
Νο 35: "You 're gonna need a bigger boat." – Ρόι Σάιντερ – “Tα σαγόνια του καρχαρία”
Νο 50: "Houston, we have a problem." – Tομ Χανκς – “Apollo 13”
Νο 63: "Mrs. Robinson, you're trying to seduce me. Aren 't you?" – Ντάστιν Χόφμαν – “O Πρωτάρης”
Νο 65: "Elementary, my dear Watson." – Μπάζιλ Ράθμπον – “Oι περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς”
Νο 68: "Heeere 's Johnny!"ΑΝΥΠΕΡΒΛΗΤΟΣ Τζακ Νίκολσον – “Λάμψη”
Νο 69: "They 're here!" – Xίδερ Ο΄ Ρουρκ – “Poltergeist”
Νο 83: "Listen to them. Children of the night. What music they make" – Μπέλα Λουγκόζι – “Κόμης Δράκουλας”.


Και όποιος ...άντεξε ώς εδώ, έχει ...bonus: Oι 100 κορυφαίες ατάκες συγκεντρωμένες σε ένα βίντεο:

38 comments:

mamma said...

Μπράβο, μπράβο, μπράβο!

s_pablo said...

Κάτι τέτοια κάνουν τα αμερικανάκια και κρατούν πάντα ζεστό το κοινό και φρέσκες τις ταινίες.

Πάντως οι ατάκες γράφουν, όντως, ιστορία. Ενδιαφέρον θα ήταν κάτι αντίστοιχο για τον ελληνικό κινηματογράφο. Άλλωστε οι δικοί μας (κωμικοί) ηθοποιοί ήταν καθαρά ηθοποιοί της ατάκας.

Alexandros said...

Αυτό δεν ήταν ποστ! Ολόκληρη μελέτη ήταν. Μπράβο!

PAVLOS said...

WOW!!!!

play it again!!!

gatti said...

@mamma: Σ΄ ευχαριστώ πολύ! :-)


@s_pablo: Το Χόλιγουντ ξέρει και να προστατεύει και να διαφημίζει το προϊόν του.

Κι εγώ θα ήθελα να δω κάτι αντίστοιχο για τον ελληνικό κινηματογράφο, αλλά εδώ θα τσακώνονταν για το ποιος θα πρωτομπεί στην επιτροπή για να ψηφίσει και πώς θα αναδείξει κολλητούς και "συμφέροντα".


@alexandros: Αστα, μου πήρε πολύ χρόνο να τα συνδέσω όλα μαζί. Και πάλι σε κάποια από τα βιντεάκια δεν βρήκα ακριβώς αυτό που ζητούσα.


@pavlos: Δεν κάνω και τίποτα άλλο.
Αν είχα την δυνατότητα, δύο μόνο
πράγματα θα με απασχολούσαν: Κινηματογράφος και μπάλα!

houli_v said...

Μια ιδέα είναι ένα αντίστοιχο κειμενάκι για ατάκες από ελληνικές ταινίες (αμέσως σκέφτηκα το 'Φύγε Στέλλα κρατάω μαχαίρι' και το 'Όχι άλλο κάρβουνο')
Καλημέρα :)

gatti said...

@houli_v: Δεν έχεις άδικο.
Θα είχε ενδιαφέρον ένα αντίστοιχο θέμα, γιατί εμείς δεν έχουμε μόνο ωραίες ατάκες, αλλά και εκπληκτικούς διαλόγους στον ελληνικό κινηματογράφο.

Πάρε και μερικές ακόμα αθάνατες ελληνικές ατάκες:

* Μαύρο στο Μαυρογιαλούρο
* Οχιά διμούτσουνη
* Εχω και κότερο, πάμε μια βόλτα;
* Σόδομα και Γόμορα
* Ναυσικάαααααααα
* Του Θεμιστοκλέους βεβαίως, βεβαίως
* Χούφτωστην! Χούφτωστην!
* Φστ Πόινγκ
* Το δίκανο!
* Είναι πολλά τα λεφτά Αρη
* Κούλα, πολύ κωλόπαιδο ο Κυριάκος
* Είμαστε μια πολύ ωραία ατμόσφαιρα
* Στάσου μύγδαλα!
* Ατιμη κενωνία που άλλους τους ανεβάζεις και άλλους τους κατεβάζεις στα Τάρταρα.
* Του Θεμιστοκλέους, βεβαίως βεβαίως.
* Ρε τι σας ζήτησε ο πατέρας σας; Ενα ποτήρι νερό. Δεν ντρέπεστε; Πήγαινε ρε πατέρα και βάλε μόνος σου και φέρε μου και μένα ένα ποτήρι αν μπορείς.

viewokto said...

Καλημέρα!

Μου αρέσουν πολύ κι οι περιλήψεις των ταινιών (έστω ήδη γνωστών).

Κάποιες φορές προτιμώ τα εισαγωγικά σχόλια του Μπακογιαννόπουλου από την ίδια την ταινία που ακολουθεί…
Ξερω…διαστροφή!(λειτουργούν ως συμπυκνωμένη υπόσχεση απόλαυσης, που μπορεί να μην έρθει ποτέ)

Άσε που οι ατάκες από ταινίες λειτουργούν ως σφηνάκια αναμνήσεων-
Θερινά σινεμά για αφιερώματα σε ασπρόμαυρες, τηλεόραση σε ώρες απελπισίας...

αμμος said...

Δεν ήξερα το μπλογκ σου, σε βρήκα από την Κουρούνα. Έκανες εξαιρετική και πολλή δουλειά σε αυτό ποστ, καλή συνέχεια!

gatti said...

@viewokto: Κι εμένα μ΄ αρέσουν πολύ οι περιλήψεις των ταινιών. Και εκτιμώ ιδιαίτερα τις κριτικές από ανθρώπους που έχω εμπιστοσύνη στην κρίση τους.
Πολλά χρόνια πριν αγόραζα τον "Κόσμο του Βίντεο" όπου έγραφαν κριτικές ταινιών οι ηθοποιοί - συγγραφείς Μάκης Πανώριος και Νίκος Σκιαδάς και ουσιαστικά έτσι έγινε η "γνωριμία" μου με το σινεμά. Τότε άρχισα να τις "βλέπω" με άλλο μάτι. Να παρακολουθώ το φωτισμό, τη μουσική, τη φωτογραφία. Τα είχα μάλιστα κρατήσει όλα τα τεύχη γιατί ήταν για μένα σαν εγκυκλοπαίδεια. Δυστυχώς, αναγκάστηκα να τα πετάξω όλα μαζί σε μια μετακόμιση...

ΥΓ. "Σφηνάκια αναμνήσεων"! Τι υπέροχη έκφραση!
ΥΓ1. Στα θερινά σινεμά οι ασπρόμαυρες ταινίες έχουν άλλη μαγεία, δεν έχουν;


@αμμος: Σ΄ ευχαριστώ πάρα πολύ για τα καλά σου λόγια. Εξαιρετική δεν ξέρω αν είναι, αλλά πολλή ήταν σίγουρα!!!

squarelogic said...

super post gatti!
μας εδωσες υλικο για μέρες!
το ειδα φευγαλέα χτες αλλά λογω περιορισμένου χρόνου θα επανέλθω...

καλα,κι απ τον ελληνικο κιν/γο,υπάρχει σωρεία απο αθάνατες ατάκες.
Προσθετω
Ηλιόπουλος: πτυσσόμενος εγινα(ποτε ανδρας που πρεπει να υπερασπιστει την τιμη της αδερφής,ποτε παιδί για να μην μπορεί να εχει φιλενάδα)

houli_v said...

Υ/Γ1 : 'Κούλα, πολύ κωλόπαιδο ο Κυριάκος' (?) (με έπιασες αδιάβαστο)

Υ/Γ2 : Το 'στάσου μύγδαλα' είναι κορυφαία ατάκα

Υ/Γ3 : (Ας το πω σήμερα μιας και δε το είπα χτες) Μια από τις αγαπημένες μου ατάκες από τις ταινίες τις αλλοδαπές είναι βέβαια το : ‘We're on a mission from God’

Καλημέρα gatti :)

Mambo Tango said...

Καταπληκτικό αφιέρωμα!
Ήπια τον πρωινό καφέ με δάκρια λόγω των σκηνών από την Casablanca.

gatti said...

@squarelogic: Πραγματικά αθάνατες ατάκες. Ο Ηλιόπουλος έχει πει πολλές καλές ατάκες σε πολλές ταινίες. Τον εκτιμούσα ιδιαίτερα σαν ηθοποιό. Αν και οι πιο αγαπημένοι μου υπήρξαν ο Παπαγιαννόπουλος (συναισθηματικά) και ο Λογοθετίδης (καλλιτεχνικά), ο Ηλιόπουλος ήταν ένας ηθοποιός που μου έβγαζε απίστευτη ευγένεια και καλλιέργεια. Ακόμα και στις πιο ευτελείς ταινίες, αυτός κατάφερνε πάντα να κρατηθεί ψηλά.


@houli_v: Oπως σε έχω ...κόψει δεν μου κάνει εντύπωση που δεν ξέρεις τη συγκεκριμένη ατάκα. Λογικά είναι έξω από το ...target group των ταινιών που βλέπεις.
Είναι λοιπόν από τη σειρά των βιντεοκασετών της δεκαετίας του ΄80 που γυρίζονταν με το κιλό.
Στάθης Ψάλτης - "Βασικά καλησπέρα σας" και η ατάκα αφορά έναν φίλο της φίλης του, Κούλας (Καίτη Φίνου) ο οποίος τον ξυλοκόπησε. Για καιρό χρησιμοποιούσαν την συγκεκριμένη φράση οι γαύροι με την προσθήκη ενός γράμματος για να βρίσουν τον άνθρωπο που τόλμησε να ακουμπήσει τον ...Αγιο Τζιοβάνι: "Πολύ κωλόπαιδο ο Κυρ(γ)ιάκος".

Οντως το "στάσου μύγδαλα" είναι κορυφαίο.

Η ταινία Blues Brothers είναι γεμάτη ατάκες...


@mambo tango: Eκπληκτική η Καζαμπλάνκα, αλλά εγώ την καταβρήκα φτιάχνοντας το αφιέρωμα και με το Sunset Boulevard και το Αll about Eve. Παρανοϊκή Γκλόρια Σουάνσον και εκρηκτική Μπέτι Ντέιβις...

Mr. Wrong Guy said...

Oh my god!!!!!!!!!

Τι ποστάρα ήταν αυτή;;;;!!!!!;;;;;

με συγκλονισες!!!

"Fasten your seatbelts. It's going to be a bumpy night."

αγαπημένη!!!!

υγ. μπας και ήθελες να βάλεις και καμιά ατάκα από Τζέσικα Ράμπιτ;;;

gatti said...

@mr. wrong guy: Θεά η Μπέτι Ντέιβις. Δεν ήταν όμορφη, αλλά είχε φοβερά δυνατή προσωπικότητα και ήταν πολύ καλή ηθοποιός.

ΥΓ. ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ ότι θέλω να βάλω ατάκα από Τζέσικα!

Απορώ μάλιστα που δεν ήταν μέσα στις 100 πρώτες το: " I'm not bad, I'm just drawn that way". Oπως και η απάντησή της για το λόγο που παντρεύτηκε τον Ρότζερ Ράμπιτ:
"He makes me laugh.".

ΥΓ1. Πρώτα μου "καις" το θέμα και μετά μου δίνεις ασίστ. Τσ τς...
:-p

Crazy Tourists said...

Γειά!!!
Στις αγαπημένες ατάκες να προσθέσουμε και το "Good morning Vietnam";
Πολύ ωραίο αφιέρωμα!

CrazyTourist2

Crazy Tourists said...

Εκτός από Υδροχόοι είμαστε και βαζελάκια!!! Ωραία η κορυφή!! Ελπίζω να μείνουμε εκεί μέχρι το τέλος!
Καλό απόγευμα!

CrazyTourist2

petrito zezus said...

Τέλεια δουλειά.
Συγχαρητήρια

gatti said...

@crazy tourists: Οντως κι αυτή η ατάκα "έγραψε". Τελικά είναι πολλές αυτές που δεν βρίσκονται μέσα στο Τοp-100.

YΓ. Και υδροχόος και βάζελος; Για δες, είμαστε πολλοί τελικά! :-)
ΥΓ1. Εσύ είσαι η παιχνιδιάρα σκιά έτσι;


@petrito zezus: Σ΄ ευχαριστώ πολύ!

Crazy Tourists said...

Εγώ είμαι!!
Καλημέρα!

CrazyTourist2

Sniper said...

Στις κορυφαίες ατάκες παρακαλώ να εντάξετε και την παρακάτω (με bold)

Διάλογος του αρχιgay-ρου ρεπόρτερ Κώστα Νικολακόπουλου (Φως, SuperSport FM), με τους ΚαρπετοΠανούτσους σήμερα:


Παν: Κώστα, ξέρεις ποιός σε σφυρίζει μεθαύριο με τη Βέροια?
Νικολ: Ποιός?
Καρπ: ο Cash-να-φέρεις, να σημειώσω ότι ΔΕΝ είχε τιμωρηθεί απλά ήταν εκτός (σ.σ. άλλο ένα gay-ρικο εφεύρημα - ΔΕΝ τιμωρούμε το διαιτητή ΕΜΦΑΝΩΣ, αλλά σιωπηρά, δηλαδή δεν ανακοινώνουμε επίσημα ότι τιμωρείται απλά ΔΕΝ συμμετέχει στα παιχνίδια ΔΙΟΤΙ στις 3 τιμωρίες ΚΟΒΕΤΑΙ για τη χρονιά - ο Cash-να-φέρεις είχε ΗΔΗ μία τιμωρία)
Νικολ: κορυφαία απάντηση παπαριά: Δε θα ξαναμιλήσω για διατησία.
Παν: Ποτέ? Πρόσεχε, δεσμεύεσαι, το γράφουμε.
Καρπ: Κώστα πρόσεχε.
Νικολ: (πεμπτουσία - ορισμός κωλοτούμπας) Θα ξαναμιλήσω για διαιτησία ΑΝ διαπιστώσω ότι ο gay-ρος ΔΕΝ ενδιαφέρεται για το Ελληνικό Πρωτάθλημα.


Bάζουμε τον υπάλληλό μας Cash-να-φέρει να μας παίξει ΕΝΤΟΣ με τη Βέροια μην έχουμε καμμιά φαλτσοστεκιά-κηδεία, αλλά ΑΝ χάσουμε το Πρωτάθλημα, θα πούμε ότι ΔΕΝ μας ενδιέφερε και οι ΑΛΛΟΙ το πήραν με τη διαιτησία.


Αυτοί ήταν, αυτοί είναι, αυτοί θα είναι.

___________________________________

gatti: σου έχει "ξεφύγει" ατάκα από το Pulp Fiction. Ψάξε την.

JustAnotherGoneOff said...

Ένα καλό αφιέρωμα στις ιστορικές ατάκες του σινεμά, ΔΕΝ πρέπει να έχει Άρνι! :-P

gatti said...

sniper: Να θυμίσω ότι αναφερόμουν στις κορυφαίες ατάκες του κινηματογράφου με βάση τη λίστα των 100 πρώτων.

Ούτε στις εκτός λίστας αναφέρθηκα, ούτε στο ...ανθολόγιο της κωλοτούμπας των απανταχού Νικολακόπουλων.

Αν ήταν να βάλω κάτι από Ταραντίνο θα έβαζα ΟΛΟΚΛΗΡΗ την εισαγωγή από το Reservoir Dogs και όχι κάτι από το Pulp Fiction.

Ωστόσο, μιας και αναφέρεσαι στο Pulp Fiction εκείνη η ατάκα που μου αρέσει είναι το: Everyone be cool. This is a robbery! I am going to come around and collect your wallets.

ΥΓ. ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΑΚΟΥΣ ΠΑΝΟΥΤΣΟΚΑΡΠΕΤΟΠΟΥΛΟΥΣ;

gatti said...

JustAnotherGoneOff: Καλώς τονε κι ας άργησε! :-p

Τι φταίω εγώ που στο Top-100 υπάρχει και Αρνι και μάλιστα 2 φορές;

Μη σου πω ότι εμένα μου αρέσει o Αρνι και μάλιστα και άλλη μια δική του
ατάκα από το "Red Heat" ("Αποστολή εκτός έδρας"): "Do you know Miranda?".

ΧΡΙΣΤΟΣ ΒΑΡΔΑΚΑΣ said...

Πειράζει να προτείνω για τον Ελληνικό Κινηματογράφο την(προ 45 ετών περίπου)αθάνατη και βροντερή ατάκα της Γαλαρίας -όχι του σεναριογράφου- στην ταινία "Μικρές Αφροδίτης" "ΟΡΜΑ ΤΣΑΚΑΛΕ!!" όταν ο ήρωας της ταινίας (ονομαζόμενος "ΤΣΑΚΑΛΟΣ") είχε γδύσει σε ερωτική σκηνή την ηρωίδα;

gatti said...

@χριστοσ βαρδακασ: ο ελληνικός κινηματογράφος είναι ανεξάντλητος. Ο,τι αφιέρωμα κι αν γίνει σ΄ αυτόν πάντα κάτι θα λείπει και πάντα κάποιος θα έχει κάτι σημαντικό να προσθέσει...

Sniper said...

@gatti: ακούμε/μελετάμε πάντα τον απέναντι για να ξέρουμε τι σκέφτεται και πως θα αντικρούσουμε την ξεφτιλισμένη και κατάπτυστη προπαγάνδα του.

Pulp Fiction: Αφού ο Τραβόλτα έχει κατά λάθος πυροβολήσει τον πιτσιρικά μαύρο μέσα στο αυτοκίνητο, πάνε με τον Sam Jackson στο σπίτι του Ταραντίνο για βοήθεια. Αυτός καλεί το Harvey Keitel ο οποίος καταφθάνει (και γεμίζει την οθόνη) και αρχίζει να δίνει οδηγίες. Ο Τραβόλτα "τσινάει" με το ύφος και του λέει να είναι πιό ευγενικός. Και ο τρισμέγιστος του ρίχνει την ατάκα: "Pretty please with sugar on top go clean the fucking car"

s_pablo said...
This comment has been removed by the author.
s_pablo said...

"Like the fella says, in Italy for 30 years under the Borgias they had warfare, terror, murder, and bloodshed, but they produced Michelangelo, Leonardo da Vinci, and the Renaissance. In Switzerland they had brotherly love - they had 500 years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock."

-Harry Lime (Orson Welles) "The Third Man"

Μου διέφυγε ή όντως απουσίαζε από το top100?

gatti said...

@sniper: Οντως, φοβερή ατάκα αυτή.


@s_pablo: Δεν σου διέφυγε, όντως ΔΕΝ συμπεριλαμβάνεται στις 100 κορυφαίες, καθώς:
α) Ο Ορσον Ουέλς έχει ήδη 1, το "Rosebud" από τον "Πολίτη Κέιν" και δεν αναφέρεται μέσα στη λίστα αυτών που έχουν πει 2 ή παραπάνω...
β) Η ατάκα έχει πάνω από 40 λέξεις ενώ η μεγαλύτερη στο Τοπ-100 αναφέρθηκε ότι είναι αυτή της Κάθριν Χέπμπορν από τη "Χρυσή λίμνη" με 40 λέξεις ακριβώς.

--------------------------
Η αλήθεια είναι ότι σκέφτηκα να βάλω όλη τη λίστα, αλλά το ποστ είχε ήδη ξεφύγει οπότε...
Ισως τελικά να έπρεπε να το κάνω.

The Torch said...
This comment has been removed by the author.
The Torch said...
This comment has been removed by the author.
The Torch said...

Τρεις λέξεις μόνο. Πάρτο και σαν ατάκα: ΣΟΥΠΕΡ, ΣΟΥΠΕΡ, ΣΟΥΠΕΡ.

Και η ιδέα για τις ελληνικές ατάκες πολύ καλή. Προσθέτω κι εγώ:
"Σήμερα παντρεύτηκα, σήμερα χωρίζω", "Παίρνω το καπελάκι μου και φέυγω" και "Τώρα τελειώνουν οι γλύκες και αρχίζει η παντόφλα". Περιττό να πω από ποιά ταινία.
Αλλά και την απίθανη του Βέγγου που προσπαθεί να κουρέψει τον μέλλοντα γαμπρό μίας από τις πέντε αδελφές του: "Επειδή εμένα μου λείπει μαλλί, όταν σε άλλους περισεύεις στενοχωριέμαι. Όχι απλό κουρεματάκι. Δύο πόντους, όπως το γκαζόν της Ομονοίας".

The Torch said...

Και προσθέτω για το Pulp Fiction.
-Who's motorcycle is this?
-Zed's
-Who's Zed?
-Zed id dead babe. Zed is dead.

x said...

evlepa to 7 xronia fagoura tis proalles kai epitelous katalava apo pou vgike i ataka ''irtha gia ta xalia'' tin leei enas tipos ekei mesa pou ontos eixe paei na marei ta xalia eno o allos perimene tin mairylin

gatti said...

@torch: Mου θύμισες και μια άλλη φοβερή ατάκα: "Μην είδατε τον Παναή". Απίστευτος Βέγγος, τρομερή Ταϋγέτη.


@x: Καλώς ήρθες.
Είναι πάρα πολλές οι ατάκες που χρησιμοποιούμε και δεν γνωρίζουμε από πού προέρχονται. Κι εγώ κάθε φορά που μαθαίνω μια νέα προέλευση τη σημειώνω στο μυαλό μου.

Roadartist said...

πολύ καλό πραγματικά!!!