Saturday, May 1, 2010

Μέρα Μαγιού μου μίσεψες...


Η Πρωτομαγιά είναι ημέρα μνήμης και αγώνων. Η Πρωτομαγιά του 1994 ήταν ημέρα θλίψης. Ημέρα Κυριακή, Ιμολα, Ταμπουρέλο, μοιραία στροφή και τα ζεστά, εκφραστικά, καστανά μάτια του Αϋρτον Σένα βασίλεψαν για πάντα. Δύο ημέρες πριν, Παρασκευή, ο "προστατευόμενός του", Ρούμπενς Μπαρικέλο, είχε ένα σοβαρό ατύχημα. Μία ημέρα, αργότερα, το Σάββατο, σκοτώθηκε στα δοκιμαστικά ο Αυστριακός Ρόλαντ Ράτζεμπεργκερ. Λένε ότι τα δύο γεγονότα επηρέασαν τον Βραζιλιάνο. Δεν ήταν σε καλή ψυχολογική κατάσταση και αυτό του στοίχισε την αυτοσυγκέντρωσή του. Λένε. Ποιος μπορεί να ξέρει αν είναι αλήθεια ή εικασίες. Το σίγουρο είναι ότι ο Σένα ανησυχούσε πολύ για τα ελλειπή μέτρα προστασίας των πιλότων της Φόρμουλα Ενα και συζήτησε γι΄ αυτό με τους υπόλοιπους. Ο θάνατός του στάθηκε αφορμή για να το πάρει απόφαση η FIA πως πρέπει πράγματι να κάνει κάτι για να γίνουν ασφαλέστεροι οι αγώνες. Ο Σένα στάθηκε η αφορμή για να μην θυσιάζονται στις πίστες οι οδηγοί. Ο ίδιος όμως, Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ, είχε ήδη φύγει...

Δύο μήνες αργότερα, στις 17 Ιουλίου 1994 η καλύτερη ομάδα του κόσμου, η Παγκόσμια Πρωταθλήτρια στο Μουντιάλ των ΗΠΑ του αφιέρωσε την επιτυχία της. Τα μεγάλα αστέρια του βραζιλιάνικου ποδοσφαίρου έσκυψαν ευλαβικά και απέτισαν φόρο τιμής στον σπουδαίο Βραζιλιάνο συμπατριώτη τους, στο ίδιο εκείνο γήπεδο που σήκωσαν το τρόπαιο.

Τον ίδιο πάνω - κάτω καιρό θυμάμαι τον Γιώργο Μητσιμπόνα σε συνέντευξη που επιχειρούσαν να του πάρουν για τα πέτρινα χρόνια του Ολυμπιακού, στην κρατική τηλεόραση να κρατάει στο χέρι του ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο μινιατούρα και να λέει: "Δεν μπορώ να σας μιλήσω, αισθάνομαι πολύ στενοχωρημένος, για το θάνατο του αγαπημένου μου πιλότου, Αϋρτον Σένα". (Πού να ήξερε ότι τρία χρόνια μετά, το Σεπτέμβρη του 1997, θα "έφευγε" κι εκείνος σε τροχαίο).

Η Φόρμουλα Ενα μου κίνησε το ενδιαφέρον χάρη στον Σένα. Γύρω στο 1986 όταν είχε ήδη δείξει μέρος μόνο των τεράστιων ικανοτήτων του, και όλοι μιλούσαν γι΄ αυτόν τον τολμηρό νεαρό Βραζιλιάνο πιλότο με το αγωνιστικό θράσος που είναι ανίκητος στη βροχή. Τον παρακολουθούσα όλα αυτά τα χρόνια, όταν πολλοί διχάζονταν από την συμπεριφορά του και τις κόντρες του με τον Αλέν Προστ. Υπήρξαν πολλοί, οπαδοί του Γάλλου που τον αντιπάθησαν. Ούτε ένας όμως που να αμφισβήτησε την αξία του...














12 comments:

Thrylaras said...

Gatti γερά, παρ' τους τα λεφτά!

gatti said...

@Thrylaras: Αργησα Thryly και μου τα πήραν εκείνοι... :(

coachp said...

αν και πάντα την βαριόμουν την F1, αφου δεν είμαι ούτε της ταχήτητας ούτε των αυτοκινήτων γενικά, το κείμενο σου είναι συγκινητικό και ξυπνάει μνήμες, όντως...

Κριμα για τον Σενα που επρεπε να θυσιαστεί για να αυξηθει η ασφάλεια...

Ειναι σαν να πεθαινει ο Μέσι(κορυφαίος) για να φτιάξουν τον ελεγχο και την ντόπα...

koutavaki said...

Δυστυχώς συνήθως κάποιος ή κάποιοι πρέπει να θυσιασττούν για να γίνουν τα αυτονόητα.Και τα παραδείγματα άπειρα.Από τον Τιτανικό μέχρι την τραγωδία στα Τέμπη.Ανεύθυνοι υπάρχουν και θα υπάρχουν παντού και πάντα...rip...

pensierix said...

Οταν έκλαψε ο Σούμι:

http://www.youtube.com/watch?v=EOQjYCwgLdE&feature=related

Πολλά χρόνια πριν, του είχε τραβήξει τ'αυτί ο Βραζιλιάνος, (ο Σουμάχερ ήταν πιτσιρικάς κι έκανε συχνά τότε επικίνδυνες μανούβρες):

http://www.youtube.com/watch?v=CQ2RWaO7NeI

Ο Σένα, πέρα από καταπληκτικός οδηγός, ήταν και τεράστια προσωπικότητα. Και όντως, έπρεπε να φύγει για να βελτιωθεί η κατάσταση όσον αφορά στην ασφάλεια, τόσο των μονοθεσίων όσο και στη πίστα. Δόξα τω Θεώ, ατυχήματα σαν κι αυτό του Βραζιλιάνου, πλέον θεωρούνται "αστεία" αφού έχουμε δει πολύ πιο τρομακτικές καταστάσεις με τους πιλότους να βγαίνουν σώοι και αβλαβείς...

Αν θυμάμαι καλά, ο Σένα τότε εξέφραζε πολλά παράπονα για την ασφάλεια του μονοθεσίου του...

ΥΓ
Καλό μήνα!!!

gatti said...

@coachp: Οπως το λες. Επρεπε να θυσιαστεί ο κορυφαίος για να αυξηθεί η ασφάλεια. Αλλά ίσως αν δεν θυσιαζόταν ο κορυφαίος να μην είχε γίνει τίποτα μέχρι και σήμερα.

gatti said...

@koutavaki: Ετσι είναι. Για να γίνουν τα αυτονόητα πρέπει πρώτα να γίνουν "σπονδές" αθώων.

Κρίμα για τον Σένα που έφυγε στα 34 χρόνια του, κρίμα για τη Φόρμουλα Ενα που έχασε τον μεγαλύτερο ήρωα που έβγαλε μέχρι σήμερα.

gatti said...

@pensierix: Tην είχα ξεχάσει αυτή τη σκηνή με τον "Σούμι". Οταν σκοτώθηκε ο Σένα και για περίπου έξι χρόνια δεν παρακολούθησα Φόρμουλα Ενα. Σχεδόν αγνοώ τι έγινε σ΄ αυτό το διάστημα, ποιος στέφθηκε πρωταθλητής κ.λπ.

Ευτυχώς που βελτιώθηκε η κατάσταση και δεν θρηνούμε πια θύματα. Θυμάμαι πριν τρία χρόνια το φοβερό ατύχημα του Κούμπιτσα στο καναδικό Γκραν Πρι. Είχα πιστέψει πως αποκλείεται να βγει ζωντανός μετά από τέτοια πρόσκρουση. Ευτυχώς γλίτωσε το παλικάρι.

Ο Σένα όντως εξέφραζε πολλά παράπονα για την ασφάλεια του μονοθεσίου του και μάλιστα στην κηδεία του οι συγγενείς του απαγόρευσαν στον Μπέρνι Εκλστοουν να παρευρεθεί...

ΥΓ. Καλό μήνα! :)))

fl@neur said...

Καλό μήνα gatti και μπράβο για το αφιέρωμα στον Σέννα (γιατί τον γράφουν όλοι με ένα "νι";), ήταν πράγματι μεγάλη φυσιογνωμία.

gatti said...

@fl@neur: Καλό μήνα και σε σένα. Δεν ξέρω γιατί έχει επικρατήσει να γράφουμε το επώνυμό του Σένα με ένα "ν".

Ηταν όντως φυσιογνωμία. Η μεγαλύτερη της Φόρμουλα Ενα...

The Bgt said...

Να σπασω λιγο τη συγκινηση η κακια :>

οκ, ο Σενα ηταν ο αγαπημενος μου, οκ, θυμαμαι ποσο ειχα σοκαριστει οταν εβλεπα Live την κουρσα και οταν τον σηκωσαν στο φορειο φανηκε εκεινη η λιμνη του αιματος κατω απο το κεφαλι του. Φρικη.

ΑΛΛΑ, αλλα... οταν κανεις ζωη σου το να οδηγεις με τοσα χιλιομετρα την ωρα, οσα μετρα ασφαλειας και να παρθουν ξερεις οτι παιζεις με το θανατο καθε στιγμη. Εδω ο Μασα παραλιγο να σκοτωθει περυσι απο το πιο απιθανο ατυχημα.
Και μεις που παρακολουθουμε Φορμουλα 1 ξερουμε ποσο επικινδυνη ειναι. Και μαλλον γι αυτο τη βλεπουμε, ας μην κρυβομαστε πισω απο το δακτυλο μας, ολο το πακετο μας εξιταρει.

Πως να το πω, βασικα εχουμε αποδεχθει οτι ο ξαφνικος θανατος ειναι μερος του παιχνιδιου στο σπορ αυτο.
Για αυτο αυτα τα μνημοσυνα δε τα μπορω. Κι οχι τοσο του Γκατιου αλλα τα πιο δακρυβρεχτα, ποσο αδικα εφυγε και ποσο ατυχα... και τι ηρωας ηταν, μουμπλε μουμπλε μουμπλε.

Ο ανθρωπος διαλεξε να παιζει με το θανατο καθε φορα που εμπαινε στο αγωνιστικο του.
Για μενα εφυγε οπως διαλεξε.

gatti said...

@The Bgt: Να και ένα θέμα στο οποίο θα διαφωνήσουμε! :))

Το γεγονός ότι έπαιζε τη ζωή του κορώνα - γράμματα το γνώριζε και ο ίδιος και το είχε πει σε πολλές συνεντεύξεις. Αλλά αυτό δεν απαλλάσσει την FIA από την υποχρέωση να κάνει ό,τι μπορεί για να είναι οι αγώνες ασφαλέστεροι. Για μένα το θέμα της ασφάλειας είναι ΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΤΟ, ό,τι δουλειά κι αν κάνει κάποιος.